اين عكاس در تكميل مطالب فوق يادآور شد: واقعيت اين است كه ميان نگاه عكاسان جنگ و ديگر عكاسان يك تفاوت عمده وجود دارد و آن ظرافت و تحليل دقيقی است كه از عكس و سوژه در ذهن آنها نقش بسته است.
وی افزود: همچنين عكاسی در فضای جنگ به دليل اينكه شرايط بسيار حساستر و غيرقابل پيشبينی است عكاس را در وضعيتی قرار میدهد كه هر لحظه در پی شكار صحنهای باشد. لذا عكاسی ايران در برشی از تاريخ كه شامل دوران پيروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس میشود، كارنامهای غنی و پربار دارد كه باعث پيشرفت عكاسی در دورههای بعدی نيز شده است.
كوهستانی عنوان كرد: بنابراين بايد گفت عكاسانی كه در بطن جنگ و آن شرايط دشوار تربيت و به نوعی آبديده شدند نگاه تيزبينتر و درك شفافتری از عكاسی دارند. البته عكاسی از سوژههای ديگر نيز ويژگیها و شرايط خاص خودش را دارد و به هيچ وجه نبايد آنها را سهل فرض كرد.
وی در تكميل مطالب فوق افزود: يك شاخه ديگر از عكاسی در اين حوزه، عكاسی از سوژههای مذهبی است كه به طور مثال در ايام حج، مناسك و مراسم مذهبی و ... گرفته میشود و قاعدتا حال و هوای خاص خودش را نيز دارد.
وی اظهار كرد: عكاسی در هر گونهای كه باشد به دليل فضای روايی بصریاش به سادگی روی مخاطب تأثير میگذارد و در اين ميان عكاسی مذهبی بيش از ساير گونههای عكس اين تأثير را برای مخاطب ايجاد میكند. به عنوان مثال يك عكس از حرم مطهر امام رضا(ع) بيننده را به حال و هوای زيارت میبرد.
كوهستانی تأكيد كرد: همچنين عكسهايی كه از خانه خدا وجود دارد نيز چنين حالتی برای بيينده به وجود میآورد و با اينكه شايد فرد تا به حال نيز به زيارت خانه خدا مشرف نشده باشد اما با ديدن عكسهای آن تحت تأثير قرار خواهد گرفت. بنابراين از همين ارتباط ميان مخاطب و عكس بايد به اهميت عكاسی پی برد.
وی در پايان خاطرنشان كرد: به عقيده من عكاسی هنری قابل احترام و بسيار تأثيرگذار است و بايد شرايطی را برای جوانان علاقمند فراهم كرد كه بتوانند با فراگيری آن از طريق تئوری و تجربه به صورت جدی به اين عرصه ورود پيدا كنند.
معبر
نظرات شما عزیزان: