معبر:وبلاگ تخصصي دفاع مقدس
آخرين مطالب

پیکر شهید برونسی کشف شد

همه دوستان من

برگی از خاطرات یک شهید( روزه بی سحری )

باز دلم هوای شلمچه کرده است

لحظه شهادت دو بسیجی

اتفاقی در یک قدمی اسارت

شهادت از نگاه خبرنگاران جهان

خدا این بچه‌های نیم وجبی را شهید کند

روایتگری ارثیه ی مادر(س) است

چشمان بارانی جوانان در شلمچه

به همه بگو اینجا دهلاویه است!

وقتی مرتضی موجی شد!

آداب زیارت نور

اولین گزارش از سفر به مناطق جنگی(2)

اروند؛ جایی که دیوانه‌ام می‌کند

اولین سفرنامه مناطق جنگی

پندهای رهبر برای روایتگران نور

25 هزار زائر سرزمين‌هاي نور در دزفول اسكان مي‌يابند

آنجا که دلم جاماند...

در جمع زائران سرزمین نور ...

آرشيو مطالب

ارديبهشت 1390
فروردين 1390
اسفند 1389
بهمن 1389
دی 1389
آذر 1389
آبان 1389
مهر 1389

پيوندهاي روزانه

گوگل
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون
آرشيو پيوندهاي روزانه

پيوندها

استخاره با قرآن کریم
خرید پستی
اس ام اس فلسفی عاشقانه
سمپادی ها
زن کاملا عريان در خيابانهاي اصفهان!!+عکس[7427] »عجب قليوني ميکشه اين دختره واي واي[2814] »اينم لحظه کشف حجاب در تيم ملي ايران +عکس[3555] »اين زن بخاطر بزرگي سينه اش اخراج شد!+عکس[3413] »آيا خواهر نيوشا ضيغمي رو ديديد؟[2823] »افزايش قد بصورت نامرعي و ارزان[349] »تصاوير ناياب دختران مانتو پوش در تهران[2595] »حرکت جالب دو دختر 17ساله خوشگل+عکس[2477] »مدرسه دخترانه يهوديان در تهران (عکس)+1391[4483] »لباس اين خانوم هر روز کوتاه تر مي شود ! / عکس[2621] »عشوه جنجالي شيوا بلوريان+عکس[5314] »تصوير يک خانم بي حجاب از صداوسيماي ايران[4375] »شوهر بي ريخت بهنوش بختياري+عکس[5467] »عکس همسر آرايش کرده قهرمان المپيک ايران[2426] »دختر ايراني موتورسوار با شلوار و لباس تنگ+عکس[2414] »تيم فوتبال دختران پرسپوليس قبل از انقلاب+عکس[1212] »عکس لخت شدن يک خانم در فرودگاه[2742] »عکس صحنه اي که سانسور شد![2206] »تصاوير ناياب دختران مانتو پوش در تهران[1864] »تصاوير خيلي ناجور از شناي مختلط در مازندران[2319] »خانمها اين عکس را نبينند[2033] »تفاوت حمام زنان و مردان / عکس[1433] »دختر هندي خوشگل در ايران غوقا کرد+ عکس زيبا[2637] »حرکت جالب دو دختر 17ساله خوشگل+عکس[1350] »ماجراي زن بهداد سليمي در المپيک لندن روشد+عکس[1855] »عکس سمر بازيگر زيباي عشق ممنوع با يک مرد ايراني[1701] »عکس ليلا بلوکات و خواهراش[605] »دختر جنجالي در مسجدالحرام + عکس[4007] »زايمان يک دختر در حمام+ عکس[4371] »با اين دختر ازدواج کنيد و جايزه بگيريد+عکس دختر[3567] »آدرس فيس بوک و تصوير الناز شاکردوست+عکس[3618] »ببين اين دختر خوشگله رو مي پسندي؟[5053] »ماجراي زن طلاق گرفته+عکس[2600] »زن کاملا عريان در خيابانهاي اصفهان!!+عکس[7427] »عجب قليوني ميکشه اين دختره واي واي[2814] »اينم لحظه کشف حجاب در تيم ملي ايران +عکس[3555] »اين زن بخاطر بزرگي سينه اش اخراج شد!+عکس[3413] »آيا خواهر نيوشا ضيغمي رو ديديد؟[2823] »افزايش قد بصورت نامرعي و ارزان[349] »تصاوير ناياب دختران مانتو پوش در تهران[2595] »حرکت جالب دو دختر 17ساله خوشگل+عکس[2477] »مدرسه دخترانه يهوديان در تهران (عکس)+1391[4483] »لباس اين خانوم هر روز کوتاه تر مي شود ! / عکس[2621] »عشوه جنجالي شيوا بلوريان+عکس[5314] »تصوير يک خانم بي حجاب از صداوسيماي ايران[4375] »شوهر بي ريخت بهنوش بختياري+عکس[5467] »عکس همسر آرايش کرده قهرمان المپيک ايران[2426] »دختر ايراني موتورسوار با شلوار و لباس تنگ+عکس[2414] »تيم فوتبال دختران پرسپوليس قبل از انقلاب+عکس[1212] »عکس لخت شدن يک خانم در فرودگاه[2742] »عکس صحنه اي که سانسور شد![2206] »تصاوير ناياب دختران مانتو پوش در تهران[1864] »تصاوير خيلي ناجور از شناي مختلط در مازندران[2319] »خانمها اين عکس را نبينند[2033] »تفاوت حمام زنان و مردان / عکس[1433] »دختر هندي خوشگل در ايران غوقا کرد+ عکس زيبا[2637] »حرکت جالب دو دختر 17ساله خوشگل+عکس[1350] »ماجراي زن بهداد سليمي در المپيک لندن روشد+عکس[1855] »عکس سمر بازيگر زيباي عشق ممنوع با يک مرد ايراني[1701] »عکس ليلا بلوکات و خواهراش[605عکس هاي دختر بازيگر در فيلم موهن توهين به حضرت محمد(ص آشنايي با نرم افزار هاي چت . ودوستيابي : آشنايي با نرم افزار هاي چت . ودوستيابي
music3nter
انتظارحاضر
زندگی زیباست...
Economic jihad
همت مضاعف پارسیان
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دفاع مقدس و آدرس mabar.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





مترجم وبلاگ معبر

پايگاههای دفاع مقدس

سایت جامع دفاع مقدسامتداددیار رنجپایداریپایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی مفقودین و شهدای گمنامپایگاه تخصصی ادبیات دفاع مقدسپایگاه اطلاع رسانی فرهنگ ایثار و شهادتپایگاه اطلاع رسانی قربانیان سلاح‌های شیمیاییچهار دیپلماتلوگوی نشریه پلاک هشت

پايگاههاي جنگ نرم

تیم جنگ نرم ایرانیان

تشریح منطقه عملیاتی شلمچه(عملیات كربلای 5 )

تشریح منطقه عملیاتی  شلمچه

منطقه عمومی شلمچه بصره به لحاظ اهمیت سیاسی – نظامی ، همواره جایگاهی قابل توجه در اندیشه طراحان جنگ داشته است . پس از فتح خرمشهر ، تسلط بر شلمچه به عنوان یکی از معابر وصولی شهر بصره ، در زمره اهداف قوای نظامی ایران قرار گرفت . به دنبال آن ، عملیات "رمضان " به منظور دستیابی بر این منطقه طراحی شد . فاصله زمانی فتح خرمشهر تا عملیات رمضان برای احداث و تکمیل موانع ، مواضع و استحکامات مشهور به مثلثی و ... ، فرصت نسبتاً مناسبی به دشمن داد . اقدامات دشمن دقیقا مبتنی بر درک اهمیت بصره و جایگاه آن در استراتژی جمهوری اسلامی و نقش این شهر در بقای سیاسی – نظامی حاکمان بغداد بود .

موانع ، استحکامات و مواضع دشمن توانست نقشی تعیین کننده در چگونگی و سرانجام عملیات رمضان ایفا کند . نتایج عملیات رمضان ، به دست اندرکاران و فرماندهان نظامی خاطرنشان کرد که لازمه تداوم جنگ ، اتخاذ تدبیر مناسب برای مقابله و خنثی کردن و در غیراین صورت ، اجتناب از مواجهه با استحکامات دشمن است .

بر این اساس بود که به منظور لحاظ کردن غافلگیری و در دست گرفتن ابتکار عمل ، مناطق دیگری از جمله هور و اروند رود ، مورد نظر قرار گرفت و عملاً شرق بصره کنار گذاشته شد . ولی همچنان که دشمن حساسیت قابل توجهی نسبت به منطقه عمومی شرق بصره داشت ، سعی ما نیز بر این بود که به موازات انجام عملیات گسترده در سایر مناطق عملیاتی جنوب ، تلاشی به صورت ایذایی یا به منظور طرح فریب یا یدک در آن منطقه صورت بگیرد که این موارد ، از جمله اقدامات قابل ذکر است :

همزمان با عملیات خیبر ، در طلاییه وزید 

- پس از عملیات خیبر ، در زید و کوشک  که با رها کردن آب در منطقه عملاً منتفی شد 

- همزمان با عملیات بدر ، در زید و شلمچه

- همزمان با عملیات والفجر هشت ، در شلمچه و بوارین 

- در عملیات کربلای چهار که منطقه شلمچه یکی از محورهای جنبی عملیات بود .اهمیت سیاسی - نظامی منطقه شلمچه و نیز درک رژیم عراق از این مهم که جمهوری اسلامی برای حفظ برتری خود در جنگ ، نیازمند تصرف یک منطقه یا یک شهر مهم و استراتژیک عراق است ، در مجموع باعث شد هزینه ها و سرمایه گذاری هنگفتی برای احداث مواضع و استحکامات منطقه عمومی شرق بصره ، به ویژه شلمچه ، بر دشمن تحمیل شود .

در سراسر خطوط درگیری با دشمن در طول مرز ، منطقه شلمچه از استحکامات منحصر به فرد برخوردار بود . وضعیت طبیعی منطقه و عوارض آن نیز در جهت حداکثر استفاده در راستای سیاست پدافندی توسط دشمن ، به کار گرفته شده بود .

مشخصات منطقه

منطقه شلمچه ، از تعدادی زیادی نهرها ، کانال ها ، خاکریزها ، جاده ها ، و سایر عوارض طبیعی و مصنوعی دیگر تشکیل یافته است که تمام آنها در بخش شمالی اروند رود قرار دارند . این منطقه دارای آب گرفتگی های متعددی است که در طول مرز به عنوان موانع سد کننده توسط دشمن ایجاد شده است . از دیگر مشخصه های بارز این منطقه می توان ، به دو شهر تنومه و الحارثه و نخلستان های حاشیه اروند رود اشاره کرد .

با توجه به موانع و استحکامات موجود در منطقه ، دشمن در این منطقه از دو شیوه پدافند ساحلی و صحرایی استفاده می کرد بدین صورت که در جزیره بوارین و مناطق آب گرفته ، پدافند ساحلی و در قسمت های خشک منطقه ، به کار می برد .

دشمن با ایجاد شبکه راه های مواصلاتی متعدد به یگان های زرهی ، مکانیزه ، پیاده و توپخانه خود ، تحت هر شرایط ، قابلیت تحرک مناسبی داده بود و به عکس ، برای گرفتن تحرک قوای ایرانی ، از تاکتیک آب اندازی بهره می گرفت . این حرکت دشمن ، با توجه به کنترل میزان آب در منطقه آب گرفتگی و ثابت نگه داشتن ارتفاع 3 آن به میزانی که تردد وسایل شناور را مختل کند ، از ارزش قابل توجهی برای کند کردن حرکت نیروهای ایرانی برخوردار بود . قسمتی از منطقه شلمچه که به پنج ضلعی معروف است ( حد فاصل نوک کانال ماهیگیری و دژ مرزی عراق ) به مساحت تقریبی 4 کیلومتر مربع ، در تابستان سال 1365 توسط دشمن خشک شد که نتایج زیر را برای عراق در برداشت :

- دید داشتن نسبت به خط مرزی و اخلال در تردد خطوط مقدم و هوشیاری نسبت به تحرکات در خط

- جلو گیری از تحرکات احتمالی با قایق و نیروهای رزمنده ایران در آب گرفتگی ، از ابتدای حرکت

- استفاده بیشتر از آتش ادوات بر روی خطوط اول نیروهای ایران . 

معبر
علي سعادت | 10:54 - 14 آبان 1389برچسب:تشریح منطقه عملیاتی شلمچه(عملیات كربلای 5 ),
+ |
انتخاب منطقه عملیات كربلای 5

انتخاب منطقه

جبران ناكامی در عملیات كربلای 4 و حفظ اوضاع كلی جنگ به سود جمهوری اسلامی و سایر  مسائلی كه در بحث ضرورت انجام عملیات مورد اشاره و تجزیه و تحلیل قرار گرفت، از عواملی بودند كه در انتخاب منطقه عملیات مؤثر واقع شدند.

       چیزی كه اوضاع را به هنگام انتخاب منطقه عملیات پیچیده و دشوار می‌ساخت، این مسئله بود كه در چنین شرایطی تنها انجام یك عملیات نمی‌توانست راهگشا باشد، بلكه در عین حال عملیات می بایست از شرط امنیت پیروزی و همچنین شرایط و ویژگیهای لازم در جهت حفظ اوضاع به سود جمهوری اسلامی نیز برخوردار باشد.

علاوه بر اینها،عوامل دیگری مانند «سرعت عمل» نیز نقش تعیین كننده داشت، بدین معنا هر گونه عملیاتی علیه دشمن در جهت حفظ اوضاع به سود جمهوری اسلامی در شرایطی قابل تحقق و امكان‌پذیر به نظر می‌رسید كه بلافاصله پس از عملیات كربلای 4 به مورد اجرا گذاشته می‌شد. در غیر اینصورت، جمهوری اسلامی زیانهای غیرقابل جبرانی را در مقابل این تأخیر متحمل می‌شد.

       در چارچوب عوامل و شرایط یاد شده، نظر به موفقیت لشكر 19 فجر و تیپ 57 حضرت ابوالفضل در منطقه پنچ‌ضلعی و نزدیكی زمین این منطقه به منطقه عملیات كربلای 4 و سهولت نقل و انتقال نیروها و امكانات و علاوه بر اینها ارزش سیاسی ـ نظامی آن و ویژگیهایی كه این منطقه در صورت كسب پیروزی در حفظ برتری اوضاع به سود جمهوری اسلامی می‌توانست داشته باشد، منطقه شلمچه در همان نگاه اوّل مورد توجه قرار گرفت. به عبارت دیگر، گرچه به هنگام انتخاب منطقه نوعی اضطرار بر تصمیمات سایه افكنده بود، ولی این مسئله مانع از توجه به برخی از ابعاد ارزشمند زمین منطقه وتأثیرات قابل ملاحظه آن بر روند كلّی جنگ به سود جمهوری اسلامی نبود، ضمن آنكه در هر صورت، كسب پیروزی به منظور جبران عملیات كربلای 4 مورد نظر بود و این مهم با انجام یك عملیات محدود و یا در هر منطقه‌ای قابل تأمین نبود.

       در اولین جلسه‌ای كه در حضور فرماندهی عالی جنگ حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی برای تصمیم‌گیری در مورد انتخاب منطقه شلمچه برگزار شد، فرماندهان و طراحان نظامی سپاه بر عوامل زیر تأكید ورزیدند:

       1ـ پس از عملیات رمضان، تاكنون در این زمین با دشمن جنگ گسترده‌ای انجام نداده‌ایم و لذا دشمن با توجه به نتیجه ناتوان و آسیب ‌پذیر خواهد بود.

       2ـ مواضع و استحكامات دشمن در شرق كانال ماهی جدیدالاحداث است و لذا در هم شكستن آن و رخنه به سایر مواضع مستحكم دشمن امكان‌پذیر به نظر می‌رسد.

       3ـ تلاش نیروهای خودی در عملیات كربلای 4 در منطقه پنج‌ضلعی با موفقیت همراه بوده است و قبل از ترمیم سنگرها و جاگیر شدن دشمن  در این منطقه، كسب موفقیت امكان‌پذیر  به نظر می‌رسد.

       تأكید بر عوامل فوق به منظور اطمینان از كسب پیروزی و جبران گذشته نیز صورت می‌گرفت و این مسئله عمدتاً متأثر از سابقة چند عملیات انجام شده در منطقه شلمچه در حّدِ فاصل فتح خرمشهر تا عملیات كربلای 5 بودكه هیچ كدام موفقیت چندانی به همراه نداشت.

       نظر به اهمیت منطقه بصره و نقش این ناحیه در اهداف سیاسی ـ نظامی جمهوری اسلامی پس از فتح خرمشهر، دشمن زمین شرق بصره را كاملاً مسلح به انواع موانع و استحكامات كرده بود، چنانكه با وجود تلاشهای گوناگون در چند عملیات گذشته، هیچگونه پیشروی قابل ملاحظه‌ای در عمق استحكامات دشمن حاصل نشد. بنابراین، سوابق یاد شده و تردیدهای حاصله به گونه‌ای بود كه ضرورتاً تأكید بر جوانب مثبت چنین عملیاتی را ایجاب می‌كرد.

معبر
علي سعادت | 10:51 - 14 آبان 1389برچسب:انتخاب منطقه عملیات كربلای 5 ,
+ |
ضرورت انجام عملیات كربلای 5

ضرورت انجام عملیات

       موقعیت برتر سیاسی ـ نظامی ایران كه در فتح فاو توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حاصل شده، به رغم تلاشهای دشمن در چارچوب استراتژی دفاع متحرك، حملات هوائی به مراكز صنعتی، حمله به منابع نفتی و نفتكشهای ایران و سایر اقدامات تبلیغاتی و روانی، همچنان به سود جمهوری اسلامی حفظ شد.

       عملیات كربلای 4 از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منظور طرحریزی و اجراء شد كه ایران به بهره‌گیری از موقعیت برتر سیاسی ـ نظامی، با افزایش فشار به حامیان جهانی و منطقه‌ای عراق، شرایط را برای كسب پیروزی سیاسی در جنگ با اتكا به پیروزی نظامی فراهم سازد. در واقع می‌توان گفت كه فتح فاو به رغم ابعاد و جوانب مختلف آن، نتوانست شرایط و خواسته‌هایمان را تأمین نماید. طبیعتاً در چنین شرایطی پیش‌بینی می‌شد كه اجرای یك عملیات پیروز دیگر، امكان تحقق خواسته‌های جمهوری اسلامی را فراهم خواهد آورد.

       عدم حصول نتیجه مطلوب د رعملیات كربلای 4، با توجه به مقاصد عملیات و پیامدهای تعیین كننده آن در روند تحوّلات سیاسی ـ نظامی جنگ، جمهوری اسلام را در وضعیت دشواری قرار داد. چون كلیه دستاوردهای جنگ پس از آزادسازی مناطق اشغالی و بویژه پس از فتح فاو كه نهایتاً موازنه سیاسی ـ نظامی جنگ را به سود جمهوری اسلامی تغییر داده بود، در معرض تهدید قرارگرفت. عراق كه از مدتها قبل به رغم كلیه اقدامات و تلاشهایش، در تغییر روند كلی جنگ به سود خود ناكام مانده بود، تحت شرایط جدید مترصّد بهره‌برداری از اوضاع برای حمله به منطقه فاو و بازپس‌گیری این منطقه ونهایتاً تغییر اوضاع سیاسی ـ نظامی به نفع خود بود. از سوی دیگر، در ایران، شرایط سیاسی حاكم بر كشور و روند تبلیغات تحت شعار «تعیین سرنوشت جنگ» و نیرو و امكاناتی كه به همین منظور به جبهه سرازیر شده بود، از جمله عواملی بود كه بر پیچیدگی اوضاع برای پاسخگویی به انتظارات پدید آمده در جامعه می‌افزود. در واقع، در افكار عمومی جامعه چنین تصور می‌شد كه با توجه به فراهم سازی كلیه شرایط از جمله بسیج نیرو و امكانات به جبهه ها، موقعیت برای وارد ساختن ضربه تعیین كننده بر دشمن فراهم آمده و برای كسب پیروزی هیچگونه مانعی وجود ندارد.

       در سایه پیدایش چنین وضعیت دشوار، اتخاذ هرگونه تصمیم با توجه به تأثیرات و پیامدهای تعیین كنندة آن بسیار پیچیده و سخت می‌نمود. ولی در عین حال پس از قطعی شدن مسئله افشای تاكتیك ویژه عملیات و عدم امكان حصول پیروزی، دستور توقف عملیات كربلای 4 به کلیه قرارگاهها و فرماندهان یگانها صادر شد. این تصمیم زمانی اتخاذ و ابلاغ شد كه تنها 20% از توان نیروهای خودی با دشمن درگیر شده بود و طبعاً در اختیار داشتن نیروی كافی و نیز ضرورتهای گوناگونی كه انجام عملیات و كسب پیروزی را ایجاب می‌كرد، بر روند تصمیم‌گیریها سایه افكنده بود.

«حفظ برتری سیاسی ـ نظامی جنگ» به سود جمهوری اسلام و مقابله با ایجاد هر گونه «ركود در جبهه‌های نبرد» از مهمترین عواملی بود كه ضرورت انجام عملیات با شرط كسب پیروزی را ایجاب می‌كرد. در واقع، تجارب جنگ پس از فتح خرمشهر به مدت چهار سال بر این مسئله تأكید داشت كه هر گونه تعلّل واتّخاذ تصمیم نامناسب برای «انجام عملیات پیروز» روند تحولات جنگ را به گونه‌ای غیرقابل اجتناب به زیان جمهوری اسلام تغییر خواهد داد.

جوّ حاكم بر كشور وانتظارات مردم و همچنین احتمال حمله دشمن به فاو، از جمله عواملی بود كه ضمن تأكید بر ضرورت انجام عملیات، شرایط را نیز برای انجام آن تسهیل می‌كرد.

معبر
علي سعادت | 10:50 - 14 آبان 1389برچسب:ضرورت انجام عملیات كربلای 5,
+ |
خلاصه عملیات كربلای 5

عملیات كربلای 5

خلاصه عملیات

هر چند عملیات كربلای 4 به اهداف تعیین شده نرسید ، لیكن یك نتیجه بزرگ نظامی در پی داشت و آن اینكه راه نفوذ به مواضع مستحكم شرق بصره را نشان داد . موفقیت قرارگاه نجف در شكستن چند رده از خطوط دشمن در منطقه پنج‌ضلعی ، در جریان عملیات كربلای 4 ، مبنای طرح‌ریزی عملیات كربلای 5 گردید . بر همین اساس ، بلافاصله پس از توقف عملیات كربلای 4 ، تلاش شبانه‌روزی فرماندهان سپاه پاسداران برای طراحی عملیات و آماده‌سازی منطقه و یگان‌های رزم آغاز شد و سرانجام در بامداد 19/10/ 1365 ، عملیات كربلای 5 با رمز مبارك " یا زهرا ( س ) " در منطقه شلمچه به اجرا درآمد . در این عملیات 200 گردان از سپاه – كه در سه قرارگاه عملیاتی سازمان‌دهی شده بودند – با عبور از منطقه آب گرفته شرق كانال پرورش ماهی و منطقه پنج‌ضلعی ، موانع نفوذناپذیر دشمن را پشت سر گذاشتند و تا روز 7 / 11/ 65 ضمن انهدام بخش و سیعی از قوای دشمن ، تا غرب نهر جاسم پیشروی كردند . متقابلاً ، دشمن برای مقابله با قوای ایران ، یگانهایش را یكی پس از دیگری – كه در مجموع به بیش از 400 گردان می‌رسید – وارد منطقه‌كرد و پس از نبردی سنگین با تحمل آسیب فراوان ، از ادامه نبرد بازایستاد . با موفقیت این عملیات ، كه حضور نیروهای ایران را در حومه بصره در پی داشت ، مخالفین پیروزی جمهوری اسلامی در جنگ ، در صدد برآمدند تا با تصویب قطعنامه 598 در شورای امنیت سازمان ملل ، كه در آن برای اولین بار به خواسته‌های ایران توجه شده بود ، برای پایان جنگ متحد شوند . عراق كه نظام بین‌الملل را حامی خود می‌دانست و تصویب قطعنامه را به عنوان راه‌حلی برای نجات خود از حملات ایران تلقی می‌كرد ، بلافاصله آن را نپذیرفت  . در مقابل ، جمهوری اسلامی ایران بر سر اجرای آن به مذاكره با دبیر كل سازمان ملل نشست و اگر چه به توافقاتی نیز دست یافت ، لیكن چون پیروزی ایران در جنگ مورد نظر نبود ، از موفقیت دیپلماتی جمهوری اسلامی جلوگیری شد .

 

معبر
علي سعادت | 10:48 - 14 آبان 1389برچسب:خلاصه عملیات كربلای 5 ,
+ |
شب چهارم عملیات كربلا 1

 

شب چهارم عملیات

نیروهای خودی، طی شب چهارم عملیات، توانستند وارد روستای فیروزآباد شده، آنرا به تصرف درآوردند.

در حوالی ساعت 7 صبح روز چهارم عملیات (13/4/65)، دشمن توسط تیپ های 95 ، 71، 72 پیاده، تیپ های 4 و 5 گارد جمهوری، پاتك نسبتاً شدیدی را بر روی ارتفاعات قلعه آویزان و به منظور تصرف قله 200 آغاز كرد.

طی این درگیری، نیروهای دشمن در هم كوبیده شدند؛ به طوری كه 3گردان از تیپ 4 و 3 گردان از تیپ 5 گارد و یك گردان از تیپ 95 و بیش از 1 گردان از تیپهای 71 و 72 منهدم شدند و فرمانده تیپ 4 گارد به هلاكت رسید.

روز پنجم، لشكر سیدالشهداء موفق به تصرف كامل ارتفاع 210 شد، و آن مقداری را كه دشمن طی پاتك خود در روز سوم عملیات با تیپ های 5 و 6 گارد تصرف كرده بود، باز پس گرفت.

 

 

معبر
علي سعادت | 23:52 - 10 آبان 1389برچسب:شب چهارم عملیات كربلا 1,
+ |
بازتاب عملیات كربلای 4

بازتاب عملیات كربلای 4

عراقیها كه از مدتها قبل نسبت به اجرای عملیات گسترده و سرنوشت‌ساز از سوی ایران، در اضطراب و نگرانی بودند، بلافاصله پس از عدم حصول نتیجه مطلوب ایران از عملیات مزبور، تبلیغات وسیعی را مبنی بر شكست نبرد سرنوشت‌ساز آغاز كردند. عراقیها با تأكید بر گستردگی این عملیات با هدف تصرف بصره، در نظر داشتند بر پیروزی عراق تأكید نمایند. فرمانده سپاه هفتم عراق طی مصاحبه‌ای، در مورد عملیات اظهار داشت:

«هدف ایران از حمله اخیر به خاك عراق، اشغال منطقه بصره و یكسره كردن جنگ به نفع خود بود … حمله اخیر ایران یك حمله گسترده و وسیع بود و شكست آن موجب متلاشی شدن نیروهای ایران گردید. اما این بدان معنا نیست كه ایران بار دیگر نیروهای خود را جمع‌آوری نكرده و به عراق حمله نكند.»

فرمانده سپاه سوم عراق نیز طی مصاحبه‌ای، با اشاره به تاكتیك عملیات و عواقب زیان‌آور آن برای عراق در صورت پیروزی ایران، گفت:

«خطرناكترین محور عملیاتی جنوب، حّد فاصل مرزهای مشترك میان سپاههای هفتم و سوم می‌باشد، زیرا از طریق سپاه سوم می‌توان به منطقه شلمچه نفوذ كرد واز آنجا به ابوالخصیب و سپس به بصره راه یافت و از منطقه سپاه هفتم می‌توان با نفوذ به عمق آن، به پشت سپاه هفتم رسید.»

در میان عكس‌العملهایی كه به دنبال عملیات كربلای 4 در محافل سیاسی ـ نظامی و رسانه‌های عمومی جهان به وجود آمد، هیاهوی تبلیغاتی عراق مبنی بر شكست عملیات سرنوشت‌ساز، بیش از سایر مسائل مورد توجه قرار گرفته و اظهارات گوناگون را سبب گردید. در مرحله اول، برخی از رسانه‌ها سروصدای زیاد عراق را بنا به وضعیت خاّص سیاسی حاكمان عراق، تلاش در جهت افزایش ثبات سیاسی ـ نظامی و تقویت روحیه ارتش عراق تلقی كردند، چنانكه روزنامه دی‌ولت نوشت:

«سر و صدای زیاد عراق مبنی بر كسب پیروزی، برای دامن زدن به جنگ روانی است. این‌گونه اعمال برای تقویت روحیه مردم عراق خود دلیلی بر خسته بودن مردم این كشور از جنگ می‌باشد.»

در همین زمینه، روزنامه تایمز مالی اقدامات تبلیغاتی عراق را به عنوان كودتای تبلیغاتی برای صدام ذكر كرده، نوشت:

«دیپلماتها در بغداد و مقامات واشنگتن این عملیات را كوچكتر از آنچه كه ادعا شده، دانسته‌اند. دیپلماتها معتقدند كه این پیروزی عراق یك كودتای تبلیغاتی به موقع برای صدام، در پایان سالی كه در آن عراق  فاو را از دست داده بود به حساب می‌آید.»

علاوه بر مطالبی كه نسبت به ناباوری صاحبنظران سیاسی ـ نظامی در خصوص تبلیغات عراق ذكر شد، عامل اساسی‌تر، عدم مشابهت عملیات كربلای 4 با خصوصیات یك عملیات گسترده، در مقایسه با گذشته جنگ بود. زیرا همیشه علاوه بر اهداف عملیات، ملاكهای ارزیابی گستردگی با محدودیت عملیات متكی به میزان تداوم و سماجت نیروها در ادامه نبرد، در صورت شرایط مساعد می بود.

بر این اساس، هر چند عملیات كربلای 4 از نظر هدف در چارچوب یك عملیات گسترده قرار می‌گرفت، لیكن به خاطر آنكه زمان درگیری محدود بود، از سوی بسیاری از محافل سیاسی ـ نظامی به عنوان عملیات گسترده نهایی ایران تلقی نشد. تنها روزنامه ایندیپندنت در این زمینه نوشت:

«شكی نیست كه این عملیات یك حمله گسترده و عمده به شمار می‌آید، ولی به هیچ‌وجه نمی‌توان آن را حمله نهایی دانست. ایران در این منطقه تعداد زیادی نیرو مستقر كرده است كه در حمله اخیر، عمدة آنها شركت نداشتند.»

گذشته از اینها، تحلیلهای دیگری بر اساس نتیجه عملیات كربلای 4 ارائه شد كه بعضاً آمادگی و قوّت عراق را در خصوص رویارویی با تهاجمات قوای نظامی ایران خاطر نشان می‌ساخت. در این زمینه روزنامه ساندی تلگراف نوشت:

«پیروزی عراق، آن حماسه نظامی كه عدنان خیرالله ادعا كرده، نبود. اما ثابت كرد كه مراكز دفاعی عراق می‌تواند در مقابل ایران مقاومت كند.»

روزنامه مزبور ضمن تفسیر خود تلویحاً در نظر داشت كه تا تصرف فاو از سوی ایران را یك استثناء تلقی نموده، بر توانایی عراق برای پدافند و مهار تهاجمات ایران تأكید نماید. لیكن در تحلّیل رسانه‌های خبری اساساً نوعی ابهام و سر درگُمی نسبت به سرانجام عملیات و انتظارات برآورده نشده وجود داشت و چنین برمی‌آمد كه به رغم تبلیغات عراق هنوز همه چیز پایان نیافته و امكان وقوع حوادث دیگر محتمل است.

 

معبر
علي سعادت | 0:16 - 11 آبان 1389برچسب:بازتاب عملیات كربلای 4,
+ |
علل عدم موفقیت عملیات كربلای 4

 

علل عدم موفقیت عملیات

در میان عوامل متعددی كه سرنوشت عملیات كربلای 4 را رقم زد دو عامل بیش از بقیه تعیین كننده بود:

الف: افشا شدن عملیات

نحوه برخورد نظامی عراق با عملیات كربلای 4 و اظهارات بعدی مقامات نظامی این كشور دلالت بر این داشت كه وسیله هوشیاری دشمن صرفاً مشاهده تحركات نیروهای ایرانی نبود، بلكه آنها عمدتاً براطلاعات واصله از دستگاه جاسوسی آمریكا تكیه داشتند.

چنانكه قبلاً اشاره شد، در آن مقطع ارائه اطلاعات نظامی به عراق و مقابله با هر گونه پیروزی جمهوری اسلامی، به عنوان یك مسئله اساسی و اصولی برای آمریكا مطرح بود چون با تزلزل حاكمیت عراق، روسها از موقعیت به دست آمده نهایت بهره‌برداری را می‌نمودند.

اظهارات بعدی برخی از مقامات عراقی در مورد اهداف عملیات و نتایج آن حاكی از آن است كه اطلاعات ارسالی به عراق حاوی نكات قابل ملاحظه‌ای بوده است:

«هدف ایران شهر بصره بوده و هست … ایرانیها اگر موفق می‌شدند هدفهای خود را تحقق بخشند، ارتباط میان سپاه سوم و هفتم را قطع می‌كردند و تمام فاو ،خورعبدالله و شمال بصره را به اشغال خود در می‌آوردند. علت شكست كنونی این است كه ما آماده بودیم و نقشه‌های لازم را طرح كردیم … و از درسهای فاو استفاده نمودیم.»

نكته قابل توجه در اظهارات بعدی عدنان خیرالله، اشاره مستقیم وی به اطلاعات واصله از آمریكا بود.

وزیر دفاع عراق ضمن تشكّر از آمریكا اظهار داشت:

«ما به خاطر این اطلاعات از آنان تشكّر می‌كنیم. اما به آنان خاطر نشان می‌كنیم كه در مقایسه با برخوردشان با ایران، در این مورد تعادل برقرار نبوده است.»

ب: استفاده از تجارب عملیات فاو توسط عراق

اتخاذ استراتژی دفاع متحرك علاوه بر اهداف اصلی، ناظر بر این امر بود كه دشمن با ایجاد تأخیر در عملیات بعدی جمهوری اسلامی كه مرتباً تبلیغات آن نیز در سطح كشور صورت می‌گرفت، تلاش كرد كه تا از یكسو زمین عمومی منطقه فاو تا بصره را مسلح نماید و امكان ادامه عملیات فاو را در این منطقه از بین ببرد و از سوی دیگر تدابیری برای مقابله با تاكتیكهای ویژه آن عملیات بیندیشد.

عراقیها طی فرصت حاصله توانستند با توجه به تاكتیك نیروهای سپاه برای عبور از رودخانه كه عمدتاً متكی به نیروهای غّواص بود و با در نظر گرفتن شرایط و وضعیت جزر و مّد آب، تاكتیكهای جدیدی را برای مقابله با نیروی غّواص اتخاذ كنند. بنابراین، در آستانه عملیات كربلای 4 دشمن بااستفاده از یك فرصت ده ماهه با مسلح كردن زمین منطقه، ایجاد مواضع و استحكامات در ساحل رودخانه و همچنین آرایش سلاح برای پوشاندن سطح آب جهت ممانعت از حركت نیروهای غواص و سایر اقدامات، از آمادگی لازم برای مقابله با تهاجم رزمندگان اسلام برخوردار شده بود.

 

 

معبر
علي سعادت | 0:16 - 11 آبان 1389برچسب:علل عدم موفقیت عملیات كربلای 4,
+ |
نگاهی به عملیات كربلای 4

نگاهی به عملیات

پس از ده ماه بسیج امكانات و مقدورات كشور و استفاده از تبلیغات گسترده و وسیع مبنی بر «تعیین سرنوشت جنگ» در شرایطی كه منابع صنعتی و اقتصادی و مراكز آب و برق كشور هدف بمباران شدید و گسترده دشمن قرار داشت، عملیات كربلای 4 در تاریخ 3/10/65 با چهار قرارگاه به نامهای نجف، قدس، كربلا و نوح آغاز شد.

البته به عللی، نیروهای خودی برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی در همان شب اول تنها توانستند در جزایر سهیل، قطعه، ام‌البابی و بلجانیه نفوذ كنند و در بعضی مناطق به صورت موضعی رخنه نمایند.

دشمن علاوه بر استفاده از اطلاعاتی كه توسط آمریكا (به جبران حادثه ایران گیت) در اختیارش گذاشته شده بود، از هوشیاری كامل برخوردار بود. لذا با استفاده از تاكتیكهای ضدغواص و شناور، مانع از انجام عملیات بر اساس پیش‌بینی‌های قبلی شد. دشمن از همان شب عملیات با استفاده از منورهای پیاپی و اجرای چند مورد بمباران كنار نهر عرایض (عقبه برخی از یگانها) و همچنین اجرای آتش مؤثر بر روی رودخانه اروند، عملاً سازمان نیروهای غواص و موج دوم و سوم را به هم زد، به طوری كه نیروهای یگانهای مجاور بعضاً پراكنده شده و عمدتاً نمی‌توانستند به طور دقیق روی هدف عمل نمایند.

یكی از مناطق حساس عملیات، جزیره ام‌الرصاص و نوك بوارین بود كه به رغم كوششهای بسیار كه برای تصرف آن صورت گرفت، به خاطر هوشیاری دشمن امكان ادامه درگیری از میان رفت. دشمن با شلیك آتش تیربار روی آب به صورت ضربدری و با حجم زیاد، مانع عبور نیروها از تنگه ام‌الرصاص ـ بوارین شد. ضمناً دشمن بنا به حساسیتی كه نسبت به جزیره ام‌الرصاص داشت، در پدافند آن از 9 رده مانع طبیعی و مصنوعی بهره‌گیری می‌كرد، به طوری كه از هر خط عقب رانده می‌شد در خط بعدی كه نسبت به خط قبلی اشراف و تسلط داشت مقاومت می‌كرد. به رغم كوششهای بسیار، به خاطر هوشیاری دشمن، عملاً ادامه نبرد بدون اینكه چشم‌انداز روشنی داشته باشد با مشكلات عدیده‌ای توأم شد، لذا به منظور حفظ قوا و طراحی مجدد عملیات آتی، از ادامه نبرد اجتناب شد.

 

معبر
علي سعادت | 0:16 - 11 آبان 1389برچسب:نگاهی به عملیات كربلای 4,
+ |
خلاصه عملیات كربلای 4

عملیات كربلای 4

خلاصه عملیات

تصمیم برای یكسره كردن كار جنگ با اجرای عملیاتی بزرگ و سرنوشت‌ساز در سال 1365 ، تلاش سپاه پاسداران را برای طراحی عملیات كربلای 4 در منطقه ابوالخصیب و شلمچه با هدف رسیدن به دروازه‌های جنوبی بصره ، در پی داشت . این منطقه كه دارای ویژگی‌ها و ارزش بالای سیاسی و نظامی است ، پس از شلمچه مهمترین منطقه عملیاتی در جبهه جنوب به شمار می‌رفت . سپاه پاسداران برای اجرای این عملیات 250 گردان نیرو را در قالب چهار قرارگاه عملیاتی سازمان‌ دهی كرد كه كمتر از 60 گردان آن وارد عمل شدند. ساعاتی قبل از شروع عملیات ، رزمندگان غواص وارد اروندرود شدند و به سمت خط دشمن حركت كردند . در این میان ، نیروهای دشمن كه با اطلاعات عوامل بیگانه ، هوشیار شده بودند ، ضمن پرتاب منور ، با تیربار و خمپاره به طرف نیروهای خودی شلیك می‌كردند. در این حال ، عملیات در ساعت 45 : 22 با رمز مبارك " یا محمد ( ص ) " شروع شد و نیروهای عمل‌كننده توانستند در جزایر سهیل ، قطعه ، ام‌الرصاص ، ام‌البابی و بلجانیه نفوذ كنند ، لیكن امكان تثبیت مناطق آزاد شده میسر نشد. بنابراین ، عملیات متوقف و از ادامه نبرد اجتناب شد . در این عملیات ، از قوای دشمن حدود 60 تن اسیر و 70 تانك ، نفربر و خودرو منهدم شد .

 

معبر
علي سعادت | 0:16 - 11 آبان 1389برچسب:خلاصه عملیات كربلای 4 ,
+ |
بازتاب آزاد سازی مهران در رسانه ها( عملیات كربلا1 )

 

بازتاب آزاد سازی مهران در رسانه ها

آزادسازی شهر مهران، به منزله شكست استراتژی دفاع متحرك بود. شكستی كه رژیم عراق در گام اول خود با عدم موفقیت نسبت به تأمین اهداف موردنظرش با آن رویارو شد و سرانجام با از دست دادن مهران، چشم اندازی جدید از ناتوانی و ضعف این كشور در موضع آفند و پدافند، ترسیم و نمایان گردید. خبرگزاری فرانسه در پی آزادسازی شهر مهران، طی گزارشی اظهار داشت:

«ناظران در خلیج فارس عقیده دارند كه اشغال مهران توسط قوای ایران، شكست پذیری رژیم عراق- به ویژه استراتژی نظامی جدید آن موسوم به دفاع متحرك- است.»

در میان مناطقی كه  مورد تصرف دشمن قرار گرفت، شهر مهران از اهمیت خاص سیاسی-تبلیغاتی برخوردار بود و برای عراق به عنوان جبران شكست فاو و نیز عامل افزایش دهنده روحیه نیروهای آسیب دیده، تلقی می شد؛ لذا آزاد سازی آن، گذشته از اینكه شكست دشمن در استراتژی تازه خود محسوب می شد، آسیب های عمده دیگری را در مقطع كنونی و آینده متوجه ارتش عراق می كند.

چنانكه وقتی مهران بازپس گرفته شد، رسانه های گروهی جهان به انحاء مختلف به بعد روانی مسئله اشاره كردند. از جمله نشریه فارین ریپورت، چاپ لندن، نوشت:

«مهران، به خودی خود فاقد اهمیت است، تهاجم به مهران نه از جهت استراتژیكی، بلكه از نقطه نظر روانی، واجد اهمیت می باشد.»

رادیو امریكا نیز به نقل از كارشناسان نظامی، اظهار داشت:

«شكست عراق ممكن است از نظر روانی اثر مهم و شگفت انگیزی داشته باشد؛ چرا كه عراقی ها بیشتر به خاطر جبران شرمساری ناشی از تصرف بندر عراقی فاو به دست ایرانی ها، دست به حمله زده بودند.»

گذشته از این درهم شكسته شدن خطوط دفاعی عراق در فاو و ناتوانی این كشور در بازپس گیری آن، رژیم صدام را در نزد غرب و حامیان منطقه ای خود به طور اساسی به زیر سؤال كشید و این واقعیتی بود كه حاكمان بغداد مایل به تن در دادن به آن نبودند و به منظور اثبات توانایی و حفظ برتری خود، مبادرت به اتخاذ استراتژی موسوم به دفاع متحرك نمودند، بر این اساس، بخوبی  روشن است كه شكست مهران می تواند چه تبعاتی در رابطه با بی اعتمادی حامیان و متحدین رژیم بغداد فراهم آورد.

روزنامه نیوزویك چاپ امریكا پس از آزادسازی مهران، نوشت:

«بازپس دادن مهران (پس از فاو)، اعتماد مقامات امریكایی را نسبت به رژیم بغداد به شدت كاهش داد، و گفته می شود كه امریكا كمك های تسلیحاتی خود را به این رژیم محدود كرده است.»

فتح فاو توسط قوای نظامی ایران، موقعیت و فضایی جدید در جنگ به وجود آورد كه توأم با واقع نگری از سوی رسانه های جهانی دنیا نسبت به توانایی های بالفعل و بالقوه جمهوری اسلامی و نیز ناتوانی رژیم عراق، مبنی بر ادامه جنگ و رویارویی با تهاجمات ایران بود.

تثبیت وضعیت یاد شده، قطعاً نیازمند پیروزی های دیگری بود كه تنها قسمتی از آن با فتح مهران و پس زدن نیروهای دشمن تأمین گردید.

در این روند آنچه كه در رسانه های غربی منعكس شد، عمدتاً حول محور توانایی و برتری نظامی ایران دور می زد. گذشته از این، حفظ برتری در فاو و انجام عملیات در مهران، نشانگر نوعی افزایش توان نظامی ایران تلقی شد؛ به طوری كه رادیو بی.بی.سی به نقل از مفسر بخش شرقی خود گفت:

«اگرچه تسخیر مهران از نظر تعیین نهایی جنگ نقش قاطعی نخواهد داشت، اما نیروهای ایران نشان دادند كه ضمن حفظ مواضع خود در فاو، در مقابل حمله های پی در پی عراق می توانند نیروهای عراقی را از بخش مركزی جبهه نیز بیرون برانند و خطر مهمی را در آینده جنگ ترسیم نمایند.»

قطعاً خطرساز بودن تحركات نظامی ایران، كه نوعی پیروزی و تفوق نظامی را به دنبال خواهد داشت، مستلزم حملات پی در پی و مضمحل ساختن قوای دشمن است؛ چنانكه پیروزی آتی ایران، در این امر نقش تعیین كننده ای دارد. طبیعتاً در اینصورت، با افزایش برتری ایران، جمهوری اسلامی به نحوی چشمگیرتر ابتكار عمل را در جنگ بر عهده خواهد گرفت.

 

 

 

معبر
علي سعادت | 23:18 - 10 آبان 1389برچسب:بازتاب آزاد سازی مهران در رسانه هاعملیات كربلا 1,
+ |
نتایج و دستاوردها عملیات كربلا 1

 

نتایج و دستاوردها

طی 10 روز جنگ، بخش وسیعی از مناطق اشغالی در منطقه مهران آزاد گردید كه در این میان، آزادسازی جاده دهلران- مهران- ایلام، شهر مهران، ارتفاعات سركوب و حساس قلعه آویزان و حمرین- خصوصاً بلندترین قله منطقه 223-8 روستا، 2 پاسگاه مرزی و ... از دستاوردهای عملیات كربلا1 محسوب می شد.

همچنین عقبه های دشمن در شهرهای بدره و زرباطیه در دید و تیر نیروهای خودی قرار گرفت.

توان رزمی نیروهای دشمن در كربلا 1

نیرو و امكانات به كار گرفته شده دشمن

نیرو                70000نفر

تانك و نفربر     400دستگاه

توپخانه            15گردان

نیروی هوایی   بیش از 100سورتی در روز

هوانیروز            بیش از 10 تیم

عقبه                كوت العماره-80كیلومتر

تعداد اسرای دشمن در عملیات كربلا 1 به تفكیك رتبه:

رتبه:       افسر    درجه دار      سرباز

تعداد:       70          130            892

قابل ذكر است كه بر اساس تخمین های دقیق، دشمن بیش از 3400اسیر و مفقود داشته است.

یگان های درگیر دشمن در طول عملیات، میزان انهدام و تعداد اسرای آنها:

ردیف         یگان     میزان انهدام               تعداد اسرا

1     تیپ443 پیاده          80%                    94

2     تیپ705پیاده           90%                    283      

3     تیپ417پیاده           80%                    57

4     تیپ501پیاده           40%                    13

5     تیپ95پیاده             40%                   1

6     تیپ425پیاده           30%                   33

7     تیپ70زرهی           70%                   22

8     تیپ59مكانیزه         40%                   13

9     تیپ65نیروی مخصوص 100%              126

10   تیپ4گارد ریاست جمهوری 80%          6

11   تیپ5گارد ریاست جمهوری 60%          1

12   تیپ71ازلشكر35               30%         40

13   تیپ72ازلشكر35               30%         2

14   2گردان كماندویی             80%          30

15   تیپ1كماندویی سپاه چهارم70%         60

16   3گردان توپخانه             50%              --  

17   تیپ108                      40%                         --

18   تیپ804                      40%                          --

19   تیپ113از لشكر19        60%            42

لازم به یادآوری است كه كلیه یگان هایی كه بیش از 70% انهدام داشته اند، از خط مقدم خارج شده اند.

 

 

معبر
علي سعادت | 23:57 - 10 آبان 1389برچسب:نتایج و دستاورده عملیات كربلا 1,
+ |
روز ششم عملیات كربلا 1

روز ششم عملیات

مرحله پنجم عملیات در صبح روز 15/4/65 توسط 2 لشكر سپاه (لشكر 10 سیدالشهداء و لشكر 27 محمد رسول الله ص)، و به منظور تصرف قله 223 و یالهای آن، آغاز شد. نظر به اینكه دشمن در قسمتی از منطقه مزبور تهدید به دور خوردن می شد، لذا این امر منجر به تزلزل دشمن و نهایتاً، تصرف قله 303 شد. قلة مزبور با تك احاطه ای از دو سمت در محاصره قرار گرفت و در نتیجه آن قرارگاه تاكتیكی لشكر 17 زرهی به تصرف درآمد. در ادامه نیز یال های قله 223 از سوی لشكر 27، به طور كامل تأمین گردید. ضمناً قرارگاه تاكتیكی تیپ 24 مكانیزه لشكر 10 دشمن منهدم شد و تعدادی از عناصر آن، از جمله فرمانده تیپ، به اسارت درآمدند.

بدین وسیله شهر مهران بطور كامل آزاد شد و اهداف عملیات كربلا 1 صد در صد تأمین گردید.

معبر
علي سعادت | 23:52 - 10 آبان 1389برچسب:روز ششم عملیات كربلا 1,
+ |
شب سوم عملیات كربلای1

شب سوم عملیات

چنین مقرر شد كه نیروهای خودی، در شب سوم عملیات، روستای فیروزآباد و ارتفاعات 223 را به صورت یك خط ممتد تأمین كنند. بر این اساس، طی تلاش هایی كه صورت گرفت، اهداف این مرحله از عملیات تحقق یافت.

با روشن شدن هوا، در روز سوم عملیات، درگیری و ادامه پاكسازی در محورهای مختلف كم و بیش ادامه داشت. طی این روز، نیروهای لشكر سیدالشهداء از محورهای قلعه كهنه و فرخ آباد به طرف تپه های غلامی و باغ كشاورزی و پاسگاه دراجی حركت كرده، ضمن پاكسازی منطقه بسیاری از نیروهای دشمن را به اسارت درآوردند.

همچنین از ساعت 6 صبح این روز، تیپ های 6 و 5 گارد ریاست جمهوری عراق به ارتفاعات 210 تك كردند- كه در نتیجه آن، قسمتی از منطقه مزبور را به تصرف خود درآوردند.

 

معبر
علي سعادت | 23:51 - 10 آبان 1389برچسب:شب سوم عملیات كربلای1,
+ |
روز دوم عملیات كربلای1: تصرف شهر مهران

 

روز دوم عملیات: تصرف شهر مهران

پس از مشاهده عقب نشینی دشمن از شمال مهران (محدوده باغ كشاورزی). نیروهای خودی بلافاصله معابر مین دشمن را باز نموده، سپس بسرعت وارد باغ كشاورزی شدند و 100 تن از نیروهای پراكنده دشمن را به اسارت گرفتند.

همچنین از محور دیگر، یكی از یگان های سپاه، از طریق روستای هرمزآباد از پشت به طرف باغ كشاورزی رفته، ضمن جنگ و گریز با نیروهای در حال فرار دشمن، تعدادی از آنها را به اسارت می گیرد.

به دنبال تلاش هایی كه در رزم دوم عملیات صورت گرفت و متعاقب عقب نشینی دشمن، شهر مهران به تصرف نیروهای خودی درآمد.

نظر به اینكه دشمن احتمال حمله را می داد، لذا در داخل شهر مستقر نشده بود و تنها كمی نیرو در شهر داشت، كه آنها را هم قبل از آغاز حمله تخلیه كرده بود.

ضمناً طی این روز، از سوی نیروهای خودی، تا محور قلعه آویزان پیشروی ادامه داشت و نیروهای دشمن كه همچنان در حالت سردرگمی و گیجی به سر می بردند، بسهولت كشته و یا اسیر می شدند..

 

 

معبر
علي سعادت | 23:49 - 10 آبان 1389برچسب:روز دوم عملیات تصرف شهر مهران,
+ |
شب دوم عملیات كربلای1

 

شب دوم عملیات

پس از انجام بازسازی و سازماندهی، یگان ها مجدداً برای انجام مرحلة سوم عملیات- كه در شب دوم انجام می شد- آماده شدند. طی شب دوّم، عملیات از دو محور صورت گرفت. در محور اول، نیروها هرمزآباد را پاكسازی كرده، تا 500 متری شهر مهران پیشروی كردند. در محور دوم نیروها توانستند روستای بهین بهورزان را پاكسازی نمایند.

در نتیجه تلاش های انجام شده در شب دوم، خط سراسری از هرمزآباد تا شیار میگ سوخته تأمین شد و بدین ترتیب، مقداری از محدوده مرحله سوم عملیات تأمین گشت. در شب دوم، شواهد و قراینی دال بر عقب نشینی نیروهای دشمن در محور باغ كشاورزی و تپه غلامی و پاسگاه دراجی مشاهده شد. این امر تا اندازه ای تعجب انگیز بود، زیرا احتمال داده نمی شد كه دشمن به این سرعت در محور یادشده اقدام به عقب نشینی نماید. لیكن تهدید و امكان برخورد نیروهای دشمن، در این محور، آنها را مجبور به اقدام فوق كرد.

 

 

معبر
علي سعادت | 23:50 - 10 آبان 1389برچسب:شب دوم عملیات كربلای1,
+ |
وضعیت نیروها در روز اول عملیات كربلای1

وضعیت نیروها در روز اول عملیات

علیرغم اینكه دشمن لشكرهای 27، 25، 10، 41 را به عنوان احتیاط وارد منطقه كرد، لیكن نتوانست هیچگونه حركت قوی و حساب شده ای را، اعم از پاتك و یا استفاده از نیروی هوایی و توپخانه، از خود نشان بدهد. این وضعیت، با توجه به اهمیت منطقه برای دشمن و نیز سوابق دشمن در عملیات های گذشته، تا اندازه ای غیرمنتظره به نظر می رسید.

عوامل عمده در گیجی و سردرگمی دشمن، اساساً سرعت عمل توأم با غافلگیری، گذراندن تلاش اصلی از محوری كه برای دشمن غیر منتظره بود و نیز حمله به عقبه دشمن را شامل می شد. فی المثل پس از مدت زمانی اندك كه عملیات آغاز شد، 2 مقر تیپ دشمن (443 و 705 پیاده) سقوط كرد و فرماندهان آن كشته شدند. حال آنكه نیروهای دو تیپ مذكور، هنوز به طور كامل منهدم نشده بودند. به هر روی، در شب اول عملیات، دشمن بیش از 10 گردان نیروی پیاده در محدوده منطقه عملیاتی داشت – كه 80% آنها بطور كامل منهدم شد.

همچنین نیروهای تیپ 1 كماندویی سپاه چهارم كه در ساعت 6 صبح روز اول عملیات وارد درگیری شد، تماماً منهدم شدند. گذشته از این، تلاش دشمن در محور امامزاده سید حسن كه در روز اول عملیات شروع شد، با مقابله نیروهای خودی خنثی گردید. طی روز اول، از آنجا كه نیروها بسهولت بر اهداف خود دست یافتند، از روحیه ای بسیار بالا برخوردار بودند؛ لذا از فرصت به دست آمده و درهم پاشیدگی دشمن، نهایت استفاده را كرده، به پیشروی در روز ادامه دادند و بدین ترتیب، فرصت بازیابی و سازماندهی را از دشمن گرفتند.

 

معبر
علي سعادت | 23:50 - 10 آبان 1389برچسب:وضعیت نیروها در روز اول عملیات كربلای1,
+ |
شرح عملیات كربلای1

شرح عملیات

با نزدیك شدن زمان عملیات، جابجایی و نقل و انتقالات شروع شد. در این حین، طوفانی نسبتاً شدید همراه با گرد و غبار در گرفت و سطح منطقه عملیاتی و عقبه نیروهای خودی را پوشاند بطوریكه دشمن امكان دید را از دست داد.

بدین ترتیب، در ساعت 30/22مورخه 29/4/65، عملیات آزادسازی مهران تحت عنوان «كربلا 1» وبارمز «یاابوالفضل العباس ادركنی» آغاز شد. پس از گذشت لحظاتی ازشروع عملیات در كلیه محورها، خطوط پدافندی دشمن –بدون مشكل اساسی و بازدارنده – در هم شكسته شد . تنها بر روی ارتفاعات قلعه آویزان، به دلیل موانع مستحكم دشمن، توقفی صورت گرفت – كه بلافاصله، با اتخاذ تدبیر مناسب از سوی فرماندهی  یگان، بصورتی قابل توجه و شاید كم نظیر، مرتفع گردید.

از آنجا كه دشمن در مقابل سرعت عمل نیروها غافلگیر شده بود، بشدت آسیب دید و تلفات زیادی را متحمل شد- به طوری كه در قسمت هایی از جاده، به دلیل انبوه جنازه های دشمن، امكان تردد خودروها وجود نداشت؛ لذا نیروها مجبور بودند وسیله نقلیه خود را به كنار جاده هدایت كنند.

معبر
علي سعادت | 23:50 - 10 آبان 1389برچسب:شرح عملیات كربلای1,
+ |
استعداد دشمن در منطقه(عملیات كربلای1)

استعداد دشمن در منطقه

منطقه مورد نظر، تحت مسئولیت لشكر 17 زرهی از سپاه دوم عراق بود. خط پدافندی این لشكر از رودخانه كنجان چم به سمت میان كوه امتداد می یافت. همچنین مقر اصلی لشكر 17 در شهر بدره عراق و مقر تاكتیكی آن بر روی ارتفاعات 215 قلعه آویزان قرار داشت.

یگان های تحت امر این لشكر و خط حد آن عبارت بود از:

 -     تیپ 443 پیاده، از پاسگاه آب زیادی تا رودخانه آب شور و مقر تیپ بر روی ارتفاعات قلعه آویزان

 -     تیپ 705 پیاده، از رودخانه اب شور تا رودخانه گاوی و مقر آن در روستای  امامزاده سید حسن.

 -     تیپ 425 پیاده، از تپه 215 باغ كشاورزی تا رودخانه كنجان چم و مقر آن  در ورمهزار.

 -     تیپ 70 زرهی، تیپ59 مختلط، تیپ501 پیاده در احتیاط نزدیك و تیپ  كماندویی در بدره و تیپ 65 نیروی مخصوص (كه به عنوان احتیاط سپاه         سوم بوده است). همچنین یك آتشبار توپ اتریشی و 4 قبضه كاتیوشا  پشتیبانی تیپهای زیر امر لشكر 17 را عهده دار بود.

در مجموع، قبل از آغاز عملیات، دشمن 42 گردان نیروی پیاده و 6 گردان نیروی زرهی در منطقه داشت كه 20 گردان آن درگیر بوده، مابقی در احتیاط قرار داشتند.

 

معبر
علي سعادت | 23:50 - 10 آبان 1389برچسب:استعداد دشمن در منطقه عملیات كربلای1,
+ |
طرح مانور(عملیات كربلای1)

طرح مانور

به دنبال بحث های مختلفی كه در زمینه طراحی عملیات صورت گرفت، نظر به اینكه دشمن محور شمالی را تلاش اصلی تلقی می كرد،‌لذا محور اصلی عملیات بدر روی جنوب- یعنی ارتفاعات قلعه آویزان و یال های آن تا «رودخانه گاوی»- قرار داد شده است.

موقعیت ویژه این محور چنین بود كه‌، دشمن بر اساس تفكر كلاسیك خود، امكان حمله و تلاش اصلی از این محور را نمی داد و نیز در صورت موفقیت عملیات، عقبه دشمن به نحوی قابل ملاحظه آسیب می دید. بر این اساس، عملیات كربلای یك برای  سه مرحله طراحی شد:

مرحله اول- تأمین قلعه آویزان ایران تا روستای امامزاده سید حسن.

مرحله دوم- تأمین ارتفاعات جبل حمرین تا شیار میگ سوخته و در امتداد آن، تأمین روستای بهین و بهروزان و هرمزآباد.

مرحله سوم- تصرف خاكریز والفجر 3 از روستای فرخ آباد تا زیر ارتفاعات 223 قلعه آویزان و تأمین شهر مهران.

ضمناً در این عملیات،‌سپاه پاسداران با استعداد 6 لشكر و 3 تیپ پیاده همراه یك گردان مستقل زرهی، وارد عمل شد و در این عملیات، نیروی زمینی ارتش در زمینه آتش پشتیبانی توپخانه با سپاه همكاری می كرد، همچنین نیروی هوایی و هوانیروز، بنا به موقعیت عملیات و توانایی خود، مأموریت های مشخصی را عهده دار شدند.

 

معبر
علي سعادت | 23:50 - 10 آبان 1389برچسب:طرح مانورعملیات كربلای1,
+ |
حفاظت و غافلگیری(عملیات كربلای1)

حفاظت و غافلگیری

به دلیل وضعیت خاص زمین و در دست داشتن ارتفاعات منطقه،‌نیروهای عراقی از دیدی كامل بر روی مواضع و عقبه نیروهای خودی برخوردار بودند و چنین به نظر می رسید كه دشمن هوشیار است و با در دست داشتن تجربه «والفجر3» و آگاهی نسبی از شكل كلی عملیات، محتملاً بر سر معابر وصولی به انتظار نیروهای خودی نشسته است. لیكن شواهد و قراین بعدی نشان داد كه با رعایت حفاظت خودی دشمن در نهایت غافلگیری به سر می برده است.

معبر
علي سعادت | 23:50 - 10 آبان 1389برچسب:حفاظت و غافلگیری عملیات كربلای1,
+ |

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 10 صفحه بعد

منوي اصلي
خانه
پروفايل مدير وبلاگ
پست الکترونيک
آرشيو وبلاگ
عناوين مطالب وبلاگ

درباره وبلاگ

به وبلاگ معبر خوش آمديد (تخصصي دفاع مقدس)

نويسندگان

علي سعادت

موضوعات مطالب

دفاع مقدس
رسانه ها،اخبار،مطبوعات
خاطرات
كتاب،شعر،داستان،طنز
شهدای گمنام
خانواده شهدا
عملیات ها
بسیج
مناطق عملیاتی
جانبازان
آزادگان
سرداران،شهدا
فرهنگ دفاع،جبهه
فرهنگ ایثار و شهادت
دل نوشته ای با شهدا
جشنواره ،مسابقات
فضاي مجازي،جنگ نرم و...
سينما ،تئاتر،تلويزيون
راهيان نور

نشانك وبلاگ معبر
معبر - وبلاگ تخصصي دفاع مقدس

كد لوگوي معبر

ساير امکانات

RSS


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 484
بازدید دیروز : 278
بازدید هفته : 1989
بازدید ماه : 3708
بازدید کل : 115706
تعداد مطالب : 667
تعداد نظرات : 60
تعداد آنلاین : 1

مسابقات وبلاگ نويسي

مسابقه بزرگ وبلاگ نویسی سبک بالان به مناسبت هفته دفاع مقدس

اولین جشنواره «وبلاگ‌نويسی دفاع مقدس» در يزدجشنواره وبلاگ نویسی حماسه نگاران بسیج و انقلاب اسلامیجشنواره وبلاگ نویسی تبیان در حال برگزاری است . ثبت نام کنید